×
خانه » اخبار » معرفی برندگان مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰
28 دی 1399

معرفی برندگان مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰

برندگان مسابقه عکس سال یونیسف

نگاه نو: برندگان مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰ معرفی شدند. چندی پیش طی فراخوانی از فتوژورنالیست‌های جهان برای مشارکت در «جایزه عکس سال یونیسف» دعوت به عمل آمده بود و عکاسان ایرانی از طریق وبسایت عکاسی می‌توانستند در این مسابقه شرکت کنند. یونیسف آلمان  هر سال این جایزه را به عکس‌ها و مجموعه‌عکس‌هایی اهدا می‌کند که به بهترین وجه شخصیت و شرایط زندگی کودکان در سراسر جهان را به تصویر می‌کشند.

عکاس یونانی آنجلوس تزورتزینیس (Angelos Tzortzinis) از خبرگزاری فرانسه با مجموعه‌عکس «لسبوس، یونان: شعله‌های بدبختی» برنده مسابقه عکاسی عکس سال یونیسف ۲۰۲۰ شد (تماشای مجموعه). در بیانیه‌ی این مجموعه آمده است:

«این فاجعه‌ای درون یک فاجعه دیگر بود. در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰ اردوگاه پناهندگان موریا در جزیره لسبوس یونان سوخت. ۱۳۰۰۰ نفر آن مکان را بدون هیچ سرپناهی ترک کردند که ۴۰۰۰ نفر از آنها کودک بودند. آنها از جنگ در سوریه، خشونت در افغانستان و وحشت در عراق فرار کرده بودند. بسیاری از آنها برای سال‌ها، شرایط زندگی ترسناکی را تحمل ‌می‌کردند. اردوگاه به‌طرز ناامیدکننده‌ای شلوغ بود، بیماری‌ها به‌سرعت شیوع پیدا می‌کردند، غذا و آب تمیز خیلی کم به‌طور منظم موجود بود. و بعد شعله‌های آتش آمد. با گسترش سریع آتش، تنها گزینه‌ای که برای پناهندگان باقی مانده بود، تلاش برای برداشتن هر آن‌چیزی که می‌توانستند بردارند و دویدن بود.

در میان تصاویر بسیاری از این جهنم، چشمگیرترین تصاویر از رنج کودکان توسط عکاس یونانی آنجلوس تزورتزینیس (Angelos Tzortzinis) گرفته شده است: تصاویری از کودکانی که ماسک تنفسی دارند، دست در دست یکدیگر در میان ابرهایی از دود راه می‌روند؛ تصاویری از لحظات شوک و فروپاشی، از وحشت و گریه.

و عکسی که فرار و شجاعت، ناباوری و آمادگی برای کمک به دیگران در نیاز مبرم را نشان می‌دهد، همه در یک تصویر واحد: یک پسر جوان که پسری حتی جوان‌تر را نجات می‌دهد. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، در حال حاضر تقریباً حدود ۷۹.۵ میلیون پناهنده در سراسر جهان وجود دارد، ۳۲ میلیون آنها کودک و کم‌سن و سال هستند.»

Angelos Tzortzinis در آتن متولد شده و در آکادمی Leica  در رشته عکاسی به تحصیل پرداخته و از آن زمان عمدتاً به‌عنوان عکاس آزاد کار می‌کرده است. او از گرجستان، زلزله هائیتی در سال ۲۰۱۰، بهار عربی در قاهره و جنگ در لیبی گزارش تهیه کرده است. عکس‌های او در نیویورک تایمز، هرالد تریبون، تایم و نیوزویک منتشر شده و جوایزی را در یونان و دیگر کشورها دریافت کرده است. با این حال او می‌گوید که دوست ندارد با او مصاحبه شود. او معتقد است که شخصیت یک عکاس به بهترین شکل ممکن از طریق تصاویرش بیان می‌شود.

 

Supratim Bhattacharje. از مجموعه «هند: مصیبت زغال‌سنگ»، رتبه دوم مسابقه عکس سال یونیسف 2020
Supratim Bhattacharje. از مجموعه «هند: مصیبت زغال‌سنگ»، رتبه دوم مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰

 

Evgeny Makarov. از مجموعه «برزیل: باله در محله‌های فقیرنشین»، رتبه سوم مسابقه عکس سال یونیسف 2020
Evgeny Makarov. از مجموعه «برزیل: باله در محله‌های فقیرنشین»، رتبه سوم مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰

سایر برندگان

عکاس هندی Supratim Bhattacharjee با مجموعه «هند: مصیبت زغال‌سنگ» که شرایط کودکان کارگر در معادن زغال‌سنگ هند را نشان می‌دهد موفق به کسب مقام دوم این رقابت شد (تماشای مجموعه). همچنین عکاس روسی/آلمانی Evgeny Makarov با مجموعه «برزیل: باله در محله‌های فقیرنشین» که مشارکت دختران جوان محله‌های فقیرنشین ریودوژانیرو در کلاس‌های رقص باله را به تصویر می‌کشد، به مقام سوم این رقابت دست یافت (تماشای مجموعه).

 

عرفان کوچاری. از مجموعه «ایران: کرونا – ذره‌ای آزادی روی پشت‌بام‌ها»، از آثار شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف 2020
عرفان کوچاری. از مجموعه «ایران: کرونا – ذره‌ای آزادی روی پشت‌بام‌ها»، از آثار شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰

 

 

حامد ملک‌پور. از مجموعه «ایران: یک قلب، دو زندگی»، از آثار شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف 2020
حامد ملک‌پور. از مجموعه «ایران: یک قلب، دو زندگی»، از آثار شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰

«برندگان مسابقه عکس سال یونیسف» آثار شایسته تقدیر عکاسان ایرانی

علاوه بر مجموعه‌عکس‌های برنده در این رقابت، داوران این رقابت هفت مجموعه شایسته تقدیر را نیز انتخاب کردند که در میان آنها نام دو عکاس ایرانی به چشم می‌خورد. عرفان کوچاری از خبرگزاری تسنیم در مجموعه «ایران: کرونا – ذره‌ای آزادی روی پشت‌بام‌ها» نشان داده که چطور کودکان در دوران همه‌گیری کرونا پشت بام خانه‌ها را مکانی برای بازی و سرگرمی یافته‌اند (تماشای مجموعه). حامد ملک‌پور در مجموعه «ایران: یک قلب، دو زندگی» داستان تأثیرگذار پیوند قلب کودک نه ساله مرگ مغزی سجاد درویش‌علی به یک پسر ده ساله را روایت می‌کند (تماشای مجموعه).

مجموعه‌عکس‌های برنده (رتبه‌های اول تا سوم) و آثار شایسته‌ی تقدیر در این رقابت تا پایان ژانویه ۲۰۲۱ در House of the Federal Press Conference در برلین آلمان به نمایش در می‌آیند.

منبع: عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =