×
خانه » آموزش » ماهیت عکاسی مستند اجتماعی چیست؟
02 مرداد 1398

ماهیت عکاسی مستند اجتماعی چیست؟

عکاسی مستند

نگاه نو: تا به حال «عکاسی مستند اجتماعی» را شنیده‌اید؟ چقدر به تصویر کشیدن وقایع اجتماعی (خوب یا بد) علاقه دارید؟ تجربه عکاسی از دستان پینه بسته کودکان کار را داشته اید؟

استارت عکاسی مستند اجتماعی از این سوال شروع می شود که جامعه، جهان و حتی محیط زیست از نگاه شما بعنوان عکاس چگونه است؟ نقاط قوت و ضعف های آن کجاست؛ درست همان ها را برجسته کنید و روی ابعاد مختلفش مانور دهید . اگر قرار است یک عکاس مستند موفق باشید باید نگاهتان چالش طلب باشد.

عکاسی مستند اجتماعی اولین بار در قرن ۱۹ در ایالات متحده امریکا برای نمایش زندگی افراد طبقه محروم و ضعیف جامعه به وجودآمد. درواقع محوریت اصلی آن توجه عمومی‌ به مسائل اجتماعی است.

معرفی عکاسی مستند :

عکاسی مستند از یک سوژه یا داستان جدا صورت میگیرد که در طول برهه های زمانی مختلف اتفاق می‌افتد. شاید گاهی با مفهوم عکاسی خبری به نقاط مشترکی برسد اما در حقیقت عکاسی مستند و عکاسی خبری دو ژانر با ماهیت مجزا هستند. یک عکاس مستند باید تمام تلاشش را برای جلب توجه مردم به مسائل اجتماعی و حقوق بشر به کار بگیرد.

چرا عکاسی مستند برای جامعه یک ضرورت است ؟

عکس‌ها توانایی خارق العاده ای در برجسته کردن داستان‌هایی دارند که چندان مورد استقبال مخاطب قرار نگرفته اند . با این تعریف تصور کنید داستان مورد نظر ما کاستی ها و نقاظ ضعف یک جامعه باشد که در حالت عادی چندان مورد توجه مخاطب نیست و با هنر عکاسی به صورت معجزه آسایی برجسته می شود . البته برخی بنیاد ها هم از هنر عکاسان مستند برای به رخ کشیدن تغییرات مثبت جامعه استفاده میکنند. میخواهم این این نکته را یادآوری کنم که برای عکاسی مستند لازم نیست تنها روی کمبودها و نقاط سیاه تمرکز کنید گاهی تغییرات مثبت هم به نمایش گذاشته می شوند.

عکاسی اجتماعی همان ابزاری است برخی باورهای عامیانه و واقعیت های تلخ فراموش شده را با بیانی نرم یادآوری میکند.

عکاسی مستند اجتماعیعکاسان مستند اجتماعی ایالات متحده با تمرکز بر سوژه هایی که نشان دهنده ی نقض حقوق بشر هستند کماکان صدرنشین این ژانر عکاسی بوده و تصاویر تاثیرگذاری را ثبت میکنند.

عکاسی مستند اجتماعی در عین احترام به شأن مردم

اگر میخواهید عکاسی مستند اجتماعی را امتحان کنید این نکته را همیشه در پیس زمینه ذهنتان روشن نگه دارید؛ عکاسی مستند در عین ارتباط قوی با مردم، شان و احترام آنها را زیر سوال نمیبرد. اگر قرار است نکته سیاهی از جامعه مثل فقر به تصویر کشیده شود، نباید شخص فقیر بعنوان قربانی نقش سوژه اصلی را بر گردن بگیرد. یکجورهایی عکاسی مستند با تحریک احساسات مخاطب و سواستفاده از آن میانه ای ندارد .

اگر مخاطب حس کند اعتماد و احساسش در راستای هدف شما بعنوان عکاس مورد استفاده قرار گرفته علاوه بر اینکه تصویر شما برایش جذاب نخواهد بود بلکه ترجیح میدهد از چند فرسخی هیچ عکس مستندی رد نشود .

اگر به دنبال ارتباط قوی و جلب اعتماد مخاطب هستید ، ذهنیت اشتباهشان را با یک عکس به چالش بکشید!

میپرسید چگونه؟ رسالت یک عکاس مستند اجتماعی این است که مسیر فهم و درک مسائل اجتماعی را برای بیننده تسهیل کند. نه قرار است احساساتی به بازی گرفته شود نه قرار است بزرگنمایی ای رخ دهد .

حواستان باشد کلیشه را وارد عکاسی مستند نکنید که با بیننده کلاهتان درهم میرود .کلیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در یک قاب به نحوی جاسازی کنید که از سوتفاهم های ایجاد شده برای بیننده اشتباه زدایی شود . نه چیزی بیشتر و نه کمتر!

با این اوصاف، به درد عکاسی مستند میخورید؟

قبول دارم که انتخاب بین عکاسی خبری و عکاسی مستند اولین چالش پیش روی شما برای شروع عکاسی این ژانرهای اجتماعی است. اگر درگیر مسائل اجتماعی هستید و پیدا کردن راه حل برای مشکلاتش دغدغه ذهنی شماست عکاسی مستند دقیقا همان انتخاب درستی است که ذهن شمارا آرام میکند اما اگر ایجاد جریان خبری آزاد و بدور از قرض ورزی ها برایتان ارزشمند است بی آنکه بین اخبار فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تفاوتی قائل باشید عکاسی مستند به درد شما نمیخورد چون شما درد اجتماع ندارید ، شما باید عکاس خبری خبری باشید.
اگر تصمیمتان را گرفته اید تا عکاس مستند اجتماعی باشید ، نکات زیر را سرلوحه خود قرار دهید :

۱-موضوع مورد نظرتان را کالبدشکافی کنید :

قبل از اینکه دوربین به دست شوید، به این فکر کنید که کدام دغدغه اجتماعی ذهن شما را درگیر کرده، دوست دارید دوای درد کدام بخش باشید. سپس به دنبال جایی باشید که چالش مورد نظرتان بیداد میکند.قبل از اینکه انتخاب کنید سوژه و زاویه اجتماعی را انتخاب کنید به خود یادآوری کنید که عکس شما قرار است چه مشکلی را حل کند . اگر راه حلی برای هیچ مشکل اجتماعی به حساب نمی آید همان بهتر که ثبت نشود .

۲-یک عکاس مستند حرفه ای را الگوی خود قرار دهید:

به محضی که عکاسی مستند اجتماعی را شروع کنید به سیل عظیمی از دوراهی ها و چندراهی ها برخورد میکنید که هیچ رد و نشانی از  راه حلش در اینترنت و کتاب های آموزشی وجود ندارد. اینجا شما به “تجربه” نیاز دارید نه دانش تئوری . پیشنهاد من پیروی از دک مک کولین عکاس برتر مستند است .

۳-نحوه نمایش موضوع

کم کم به مرحله شات نزدیک می شوید. چگونه میخواهید موضوع را به تصویر بکشید بدون آنکه هیچ ریزه کاری از قلم بیوفتد؟
برفرض این عکس را گرفتید ، فردی با عقاید و دیدگاه های متفاوت همان برداشتی را از تصویر میکند که هدف شما بوده ؟

 

منبع: عکاسی | لینک مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =