×
خانه » آموزش » استفاده از فضای منفی در عکاسی
12 مرداد 1398

استفاده از فضای منفی در عکاسی

فضای منفی در عکاسی

عکاسان نگاه نو: اگر فکر میکنید فضای منفی به فضایی گفته می شود که عناصر بدی در آن حضور دارند، سخت در اشتباهید. در کمال تعجب، فضای منفی می تواند شامل هر چیزی باشد که خوب نیست. مثلا در عکاسی مینیمال فضای تک رنگ و خالص، به عنوان فضای منفی در اختیار شماست در حالی که هیچ ذهنیت بدی هم در ارتباط با این فضا وجود ندارد، برعکس یکی از ترفند های بی نظیر برای عکاسی است.

در حالت عادی برای ترکیب‌بندی تصویرمان، از اجسام و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنیم؛ این اساسی ترین تفاوت عکاسی معمولی با عکاسی در فضای منفی است.

تصویر ثبت شده در فضای منفی، فضایی خلوت و خنثی بیش‌تری دارد و در قسمت کوچکی از ترکیب، یک سوژه قرار می‌گیرد.

در این نوع ترکیب‌بندی، سوژه در مرکز توجه قرار دارد و ارزش خاصی پیدا می‌کند که بسیار تاثیر گذار است و اگر نکات اساسی را در مورد آن را رعایت کنید، تصاویر منحصر به‌فرد شما مثل بمب صدا می‌کند.

کنجکاو شدید که عکاسی با فضای منفی را امتحان کنید؟

قدم اول برای شروع عکاسی در فضای منفی کمی دشوار به نظر می‌آید و ثبت تصاویر بی‌نقص از همان ابتدا، خیال خامی است. اما با تجربه کردن و مشاهده سوژه‌های مختلف و کشف فضای منفی از لنز دوربین، به تدریج یاد می‌گیرید که چگونه و با چه ترفند‌هایی از پس ثبت تصاویر منحصر به فرد بر بیایید.

فضای مثبت و منفی به چه معناست؟

فضای مثبت:

فضای مثبت همان فضایی است که هوش و حواس بیننده را به خود معطوف می‌کند. در واقع فضای مثبت قسمتی از تصویر است که در آن عناصری وجود دارد که ذهن بیننده را به خود مشغول می‌کنند؛ سوژه اصلی در حکم نقش اول همین فضاست. انتخاب موقعیت سوژه در این حالت به گونه‌ای که بیننده در نگاه اول آن‌را ببیند، اولویت دارد.

فضای منفی:

فضای منفی نقش مکمل فضای مثبت را دارد و در ترکیب بندی تصاویر، اصولا در نقش پس زمینه ظاهر می‌شوند؛ در این فضا هیچ عنصری که جلب توجه کند موجود نیست.

میتوان گفت وظیفه فضای منفی، برجسته سازی نقش فضای مثبت است؛ یک همکاری دو جانبه و مفید!

 

فضای منفی در عکاسیدر این سبک عکاسی گویا فضای منفی هیچ نقشی به جز پر کردن فضای خالی ندارد. این فضا استاد ساخت یک پرسپکتیو بی‌نظیر در تصاویر است و توجه مخاطب را به راحتی به خود جلب می‌کند.

تاثیر فضای منفی بر احساسات:

عکاسی هنر بازی با احساسات مخاطب است و تکنیک فضای منفی، مهارتی برای غلیان احساسات. این تصاویر می‌توانند احساساتی مثل شگفتی، تعجب، آرامش و راز آلود بودن را در مخاطب بیدار کند.

اگر در عکس عوامل و عناصر شلوغی و درهم برهمی مثل تنوع رنگ‌ها سبب انحراف ذهن مخاطب نشود، مخاطب با سوژه ارتباط عمیقی برقرار خواهد کرد.

فرصت های زیادی برای عکاسی به کمک فضای منفی در اطراف شما وجود دارد که با کمی دقت و توجه کشف خواهند شد.

حفظ تعادل در تصویر:

لطفا حد تعادل را رعایت کنید؛ اگر تصور کنید که فضای منفی به معنای فضای خالی است، خیلی از فرصت‌های عکاسی فوق العاده مثل ماهی از دستتان لیز میخورد. فضای منفی در تصویر شما باید حکم فوکوس داشته باشد و احساسات مخاطب‌تان را قلقلک دهد.

ممکن است قوانینی در رابطه با ترکیب‌بندی در عکاسی مانند قانون یک سوم،به گوش‌تان خورده باشد اما در عکاسی از فضای منفی اکثر این قوانین را در کوزه بگذارید و آبش را بخورید.

تصویر ذهنی شما از موقعیت سوژه چیزی است که قوانین ترکیب‌بندی تصویر در این سبک عکاسی را تعیین می‌کند. ولی قواعدی برای عکاسی در این سبک وجود دارد که به بهبود تصاویر شما کمک می‌کند.

۱-رساندن عناصر موجود در عکس به حداقل

از آن‌جا که در این ژانر عکاسی باید با تمام وجود در فضای منفی غرق باشید، تا حد امکان تلاش کنید جزئی‌ترین عناصر که می توانند توجه مخاطب را جلب کنند از صحنه حذف کنید. بافت‌های یک‌دست و رنگ‌های خالص عوامل مهمی در تشکیل فضای منفی هستند؛ پس بهتر است ازبافت‌ها و رنگ‌ها در قسمت‌های زیادی از ترکیب استفاده کنید.

جزییات کمتر، موفقیت بیشتر!

۲-لوکیشن

موقعیت سوژه در تصویر باید به گونه‌ای باشد که بینده در همان ابتدا کاملا متوجه آن نشود. از این نظر گوشه‌های کادر تصویر موقعیت‌های مناسبی هستند.

۳-دو به یک

از قوانین تقریبی این سبک که می توانید از آن تبعیت کنید این است که فضای منفی در تصویر باید دو برابر فضای مثبت باشد.

۴- حالت دیافراگم

عمق میدان پایین در این سبک مطلوب نیست و تلاش کنید که سوژه و فضای اطراف آن در تصویر تار نباشد.

۵- کسب تجربه

شما زمانی فرصت‌های حساس را در عکاسی درک می‌کنید که نگاه خود را به اطراف تغییر دهید و گاهی خلاف قوانین قدیمی عمل کنید. موقعیت های متفاوت را تجربه کنید و خوب نگاه کنید و سعی کنید داستان متفاوتی ایجاد کنید.

 

این سبک از عکاسی به دلیل کاهش پیچیدگی‌ها و قوانین، فرصت خوبی برای گسترش مهارت‌ها و نگاه خلاقانه عکاسی در خودتان است؛ همین حالا دست به کار شوید و به یاد داشته باشید که همیشه زیاد بودن نشانه کامل بودن نیست.

منبع: عکاسی | لینک صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =