×
خانه » آموزش » از اشتباهات خود در عکاسی درس بگیرید
22 مرداد 1398

از اشتباهات خود در عکاسی درس بگیرید

اشتباهات در عکاسی

انجمن عکاسان نگاه نو – اشتباهات در عکاسی : همان‌طور که می‌دانید برای گرفتن عکس فقط یک عامل، مثلا جالب بودن سوژه در خوب بودن یک عکس تاثیر ندارد بلکی عواملی دیگر نیز درآن تاثیر گذارند که در این مقاله آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

می‌گویند: کسانی اشتباه نمی کنند که در گوشه ای بنشینند و از خانه ی خود بیرون نیایند. اما برای شمایی که علاقه مند به عکاسی کردن هستید، گوشه ی خانه نشستن معنی و مفهومی ندارد، و بعضی مواقع اشتباه، جزئی از کار ما خواهد بود. اما برخورد و نگرش ما به اشتباه است که می تواند سازنده ی آینده ی بهتر یا بدتری باشد.

همان‎‌طور که می‌دانید برای گرفتن عکس فقط یک عامل، مثلا جالب بودن سوژه تاثیر ندارد، بلکه چهار عامل هستند که برای خلق یک تصویر زیبا عمل می‌کنند.

این چهار عامل عبارت اند از:

توانایی تکنیکی یا فنی در عکاسی
قدرت تخیل
سوژه ای خوب
لحظه ی تصمیم گیری

هر کدام از ما برای گرفتن عکس باید از توانایی فنی، قدرت تخیل و قدرت تصمیم گیری در لحظه ی درست برخوردار باشیم و در عین حال سوژه ی ما هم چیز جالبی باشد. با توجه به شرایطی که هر کدام از ما ممکن است با آن درگیر باشیم و یا سبک کار های مختلفی که داریم، برای گرفتن هر عکسی ممکن است بدون اینکه خود بخواهیم دچار اشتباه یا اشتباهاتی بشویم.

در هر کاری مهم است که اشتباهی صورت نگیرد، اما این یک چیزی کلی است. در هر سطحی از عکاسی که باشیم حتما مواجه با اشتباهاتی از جانب خود می شویم که باعث می شوند تا نتیجه ی کار ما چیز مطلوبی از آب درنیاید. اما مهم این است که چگونه به اشتباهات عکاسی خود برخورد می کنیم. آیا اشتباهی که در یک برنامه عکاسی مرتکب شده ایم، از همان نوعی است که در برنامه ی قبل با آن مواجه شده بودیم؟ در این صورت ما درسی از اشتباهات قبلی خود نگرفته ایم بلکه فقط به تکرار اشتباه خود پرداخته ایم. در بسیاری حالات تکرار اشتباه است که بزرگ ترین فاجعه می باشد.
بیشتر بخوانید: تکامل دوربین ها و عکس های پرتره

برای جلوگیری از به وجود آمدن و یا رفع اشتباهات بهتر است که هر کسی بدون هیچگونه غروری، نظر نقادانه و انتقادی به عکس های خود داشته باشد. پس از هر برنامه عکس های خود را مرور کنید، نقاط قوت و ضعف آن ها را بررسی کنید و ببینید که کدام قسمت بر دیگری برتری دارد. آیا واقعا این عکس ها نیاز های عکاسی شما را برآورده کرده اند؟ سپس از دوستان و کسانی که نظر آن ها را قبول دارید، در مورد عکس های خود سوال کنید. حتی مردم عادی هم می توانند در مورد عکس های شما نظر بدهند. عکاسی، هنری است که هر کسی بدون هیچ گونه اطلاعات درباره ی آن می تواند مصرف کننده ی این هنر باشد. باتوجه به وسایلی که امروزه در دسترس هستند، می توانید از طریق یک فلش به راحتی مجموعه ی عکس های خود را روی کامپیوتر یا صفحه ی تلویزیون نمایش دهید و یا از طریق ایمیل آن ها را برای دوستان خود ارسال و نظر آن ها را جویا شوید.

پا را از این مرحله هم فراتر بگذاریم، چنانچه امکان برگزاری نمایشگاه و یا شرکت در نمایشگاهی را داشته باشید سعی کنید که در آن شرکت و نظر افراد مختلف را درباره عکس های خود جویا شوید. باز هم متذکر می شوم که امروزه وسایل و راه های مختلفی برای نمایش و عرضه ی عکس وجود دارند که اینترنت یکی از ان هاست. اگر امکانات ایجاد سایت را دارید، سعی کنید که عکس های خود را در سایت یا سایت هایی به نمایش بگذارید و صفحه ی مخصوص اظهار نظر درباره ی آن ها را ایجاد کنید. به این طریق متوجه خواهید شد که دیگران درباره ی عکس های شما چگونه فکر می کنند.

مطمئنا اگر شما دیدی انتقادی نسبت به عکس های خودتان داشته باشید، حتما راه های مختلفی را برای رفع اشتباهات در عکاسی خود تجربه خواهید کرد.

نویسنده: رحیم دانایی

منبع: فرالنز | لینک صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =