×
خانه » نگارخانه » نمایش روحوضی عروسی ننه غلام حسین در خانه احسان کاشان – گزارش تصویری
23 مرداد 1398

نمایش روحوضی عروسی ننه غلام حسین در خانه احسان کاشان – گزارش تصویری

عروسی ننه غلام حسین

انجمن عکاسان نگاه نو: شامگاه ۲۲مرداد نمایش روحوضی عروسی ننه غلام حسین در خانه احسان کاشان برگزار شد.

عروسی ننه غلامحسین تجربه ای است در زمینه هنرهای سنتی مثل سیاه بازی و روحوضی. این نمایش حکایت کسانی است که به طمع مادیات و کسب نفع دنیوی برای انجام هرکاری حاضرند؛ حتی ازدواج اجباری دخترشان با هر کسی!

نمایش روحوضی عروسی ننه غلام حسین در سال ۱۳۷۰ به کارگردانی و نویسندگی داوود فتحلی بیگی ساخته می‌شود اما امسال در نوزدهمین جشنواره آئینی سنتی توسط گروه تئاتر سایه به کارگردانی کیانوش بهروزپور شامگاه ۲۲مرداد۱۳۹۸ در خانه‌ی تاریخی احسان برگزارشد.

در ابتدای مراسم زینب شاهمیری، نقال نوجوان به نقالی گردآفرید پرداخت و دقایقی قبل از شروع نمایش عروسی ننه غلام‌حسین اجرای خود را به پایان رساند.

گفتنی است در این دوره از جشنواره آئینی سنتی توجه ویژه‌ای به نقالی شده است.

نقالی، پرده‌خوانی و یا پرده‌گردانی از قدیی‌ترین هنرهای نمایشی ایرانی به شمار می‌رود. در این هنر، نقال یا پرده‌خوان به نقل آهنگین و موزون داستان‌های مذهبی و یا اساطیری و حماسی با/ بی کمک پرده نقاشی می‌پردازد. این هنر نمایشی به صورت فردی به اجرا در می‌آید و نقال یا پرده‌خوان همه نقش‌ها را به تنهایی بازی می‌کند. نقالی و دیگر شاخه‌های هنرهای نمایشی ایران در فهرست میراث ناملموس و معنوی به ثبت در یونسکو درآمده است.

شایان ذکر است این برنامه قرار بود از ساعت ۲۰:۴۵دقیقه آغاز شود، اما به دلیل باران شدید و قطع برق اجراهای این دوبرنامه ۳۰دقیقه به تاخیر افتاد.

 

گزارش تصویری:

عکس: محمدحسین کریمی قهرودی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 14 =