×
خانه » مقالات » مزایای استفاده از آرشیو عکس در عکاسی حرفه‌ای
13 دی 1395

مزایای استفاده از آرشیو عکس در عکاسی حرفه‌ای

آرشیو در عکاسی

نگاه نو: در عکاسی حرفه‌‌ای، استفاده از آرشیو عکس حرفه‌ای امری ضروری است و به‌ معرفی بیشتر عکاس و جذب بیشتر مشتری و ارتقای آینده‌ی کاری عکاس نیز کمک می‌کند.

تاکنون، پیش آمده مجموعه‌ای از تصاویر مختلف دراختیار داشته باشید و فردی از شما بخواهد تصویر خاصی پیدا کنید؛ اما تعداد زیاد تصاویر سردرگمتان کرده باشد و نتوانید تصویر مدنظر را بیابید؟ در چنین مواقعی، می‌فهمید ایجاد آرشیو عکس برای مرتب‌کردن تصاویر و دسترسی راحت‌تر به آن‌ها ضروری است.

با ظهور دوربین‌های دیجیتالی، گرفتن تصاویر، پردازش، انتشار و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها بسیار آسان‌تر شده است. در‌حال‌حاضر، میزان به‌اشتراک‌گذاری تصاویر در شبکه‌‌های اجتماعی درمقایسه‌با گذشته افزایش چشمگیری یافته و میزان تصاویر گرفته‌شده در سال ۲۰۱۹ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۳، ۵ برابر شده است. بنابرین، می‌توان گفت امروزه به‌لطف دوربین‌های دیجیتالی می‌توان در یک روز تصاویر زیادی گرفت و آن‌ها را روزانه‌ به‌راحتی به‌اشتراک گذاشت. «ایجاد آرشیو» یکی از کارهای تخصصی حوزه‌ی عکاسی حرفه‌‌ای است که معمولا عکاسان حرفه‌ای هم به‌ آن توجه نمی‌کنند.

آرشیو چیست؟
ریشه‌ی کلمه‌ی آرشیو (Archive) به واژه‌ی یونانی archīum بازمی‌گردد که خود از لغت یونانی archeion مشتق شده و به‌معنی «داده‌های عمومی» است. درمجموع، آرشیو به مجموعه‌ای از داده‌ها گفته می‌شود که تصویر نیز می‌تواند یکی از این داده‌ها باشد. از دیدگاه شما آرشیو حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ویژگی‌های آرشیو حرفه‌ای
آرشیو مناسب درواقع، مجموعه‌ای سازمان‌یافته و مرتب از تصاویر محسوب می‌شود که در آن، دسترسی به تصاویر ازطریق روش‌های گوناگون، مانند موقعیت جغرافیایی یا برچسب‌ (Tag)، به‌راحتی ممکن است و امکان دسته‌بندی تصاویر نیز وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های ضروری آرشیو حرفه‌ای عبارت‌اند از: برخورداری از قابلیت جست‌وجوی عکس براساس کلیدواژه‌ها، امکان تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از تصاویر، دسترسی آسان به تصاویر با هر وسیله ازطریق اینترنت با دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل‌های مختلف و از هر مکانی و درنهایت، دشوارنبودن نگه‌داری از آن.
آرشیو عکس حرفه‌ای باید قابلیت جست‌وجوی تصاویر را داشته باشد

شما به‌عنوان عکاس، خواه حرفه‌ای خواه مبتدی، تولید محتوا می‌کنید و تصاویرتان ارزش مادی یا معنوی دارند؛ بنابراین، برای حفظ ارزش این تصاویر باید به‌خوبی از آن‌ها نگه‌داری کنید. تهیه نسخه‌ی پشتیبان از تصاویر و سازمان‌دهی آن‌ها در آرشیو حرفه‌ای، دو اصل مهم نگه‌داری از تصاویر محسوب می‌شوند.

نحوه‌ی ساخت آرشیو عکس
اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تحت‌وب بسیاری برای تهیه‌ی آرشیو وجود دارد. Filemaker و Evernote و Pixa ازجمله‌ی اپلیکیشن‌ها و Dropbox ،Google Photos ،EyeEm ،Behance ،Pixieset و Shootproof ازجمله سرویس‌های تحت‌وب محسوب می‌شوند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد همه‌ی آن‌ها تمام ویژگی‌های لازم برای تهیه‌ی آرشیو حرفه‌ای را ندارند. بااین‌حال، قضیه‌ی اپلیکیشن اسماگ‌ماگ (Smugmug) کمی فرق می‌کند و می‌توان گفت اپلیکیشنی کارآمد برای تهیه‌ی آرشیو عکس است. درضمن، کار با آن چندان سخت نیست.

مزایای آرشیو عکس حرفه‌ای

درادامه، مزایای اپلیکیشن اسماگ‌ماگ برای ساخت آرشیو و نیز مزایای کلی ایجاد و استفاده از آرشیو عکس را بیان می‌کنیم.

۱. نمایش بهتر آثار عکاس
در‌صورتی‌که کارهای خود را در وب‌سایت خاصی به‌اشتراک می‌گذارید، می‌توانید از آن به‌عنوان ویترینی برای نمایش مجموعه‌ای از بهترین آثارتان استفاده کنید. با ایجاد آرشیو حرفه‌ای، بازدیدکنندگان وب‌سایت با حوزه‌ی تخصصی عکاسی‌تان آشنا می‌شوند و در زمان کوتاهی، آثارتان را بررسی می‌کنند. ممکن است برخی‌ از بازدیدکنندگان مانند دوستان و آشنایان و مشتریان بخواهند آثار بیشتری از شما مشاهده کنند. با ایجاد آرشیو می‌توانید انتظارات چنین بازدیدکنندگانی را نیز برآورده کنید.

۲. مرتب‌شدن تصاویر و امکان جست‌وجوی تصاویر
بهتر است پورتفولیو (نمونه‌کارهای عکاس) ساده به‌نظر برسد و فقط از چند اسلایدشو تشکیل شده باشد. درضمن، وب‌سایت بسیاری از عکاسان مطرح نیز طراحی ساده‌ای دارد و فقط از چند بخش، مانند بخشی برای بررسی اجمالی تصاویر، تصاویر پرتره، تبلیغات، شرح‌حال عکاس و بخشی برای برقراری ارتباط با او تشکیل شده است.

برخی از عکاسان می‌خواهند تصاویر بیشتری در وب‌سایتشان نمایش دهند و بازدیدکنندگان تصاویر هر پروژه را که معمولا ۱۰ تا ۳۰ تصویر است، با جزئیات بیشتری مشاهده کنند. پورتفولیو معمولا باید از چند بخش اصلی تشکیل شود و هر بخش چندین زیرمجموعه داشته باشد. طراحی آرشیو درمقایسه‌با پورتفولیو هوشمندانه‌تر است و امکان جست‌وجو یا فیلترکردن تصاویر براساس پارامترهای مختلف وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید قابلیت‌های وب‌سایت خود را افزایش دهید.
در آرشیوهای عکس حرفه‌ای امکان فیلترکردن تصاویر براساس پارامترهای مختلف وجود دارد

به‌عنوان‌ مثال، می‌توان آرشیو را براساس شهرها یا کشورها یا موضوعات مختلف دسته‌بندی کنید. در چنین حالتی، کاربر می‌تواند ابتدا کشور و سپس شهر مدنظرش را انتخاب کند و پس‌ازآن، تصاویر شهر براساس سوژه‌های مختلف مانند ساختمان‌ها و مناظر فرهنگی و موضوعات فرهنگی را ببیند. با این قابلیت می‌توان تمام تصاویر گرفته‌شده از شهر را در مدت‌‌ کوتاهی مشاهده کرد. گاهی‌ اوقات، ممکن است فقط بخواهید چند عکس را چاپ کنید و از بقیه‌ی آن‌ها به‌صورت دیجیتالی نگه‌داری کنید. ایجاد آرشیو این کار را برایتان بسیار آسان می‌کند و تک‌تک تصاویر با عناوین و توضیحات و برچسب‌ها دسته‌بندی می‌شود.

در‌صورتی‌که وب‌سایت شما آرشیو حرفه‌ای داشته باشد، کاربران می‌توانند تصاویر را براساس پارامترهای مختلف آرشیو کنند. سپس، با تایپ کلمه‌ای خاص یا کلیک‌کردن روی برچسب‌ها، تصویر مدنظرشان را بیابند.

جست‌وجو براساس برچسب‌ها هم می‌تواند چندین حالت باشد. به‌عنوان‌ مثال، طراحی آرشیو باید طوری باشد که با کلیک‌کردن روی برچسبی خاص، تمام تصاویر مرتبط با آن که در یک یا چند پوشه وجود دارد، نمایش داده شوند. سپس، برای محدودترکردن تصاویر، با‌ استفاده‌ از برچسب‌های دیگر آن‌ها را فیلتر کنید.

۳. مشاهده‌پذیربودن برای عموم مردم و موتورهای جست‌وجو
همان‌طورکه می‌دانید، تعداد بسیار زیادی از افراد برای جست‌وجوی تصاویر مدنظر خود از موتورهای جست‌وجو، مانند گوگل استفاده می‌کنند. بنابراین، ‌ثبت‌شدن وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو (نمایش صفحات وب‌سایت یا حداقل‌ مهم‌ترین صفحات در فهرست نتایج موتورهای جست‌وجو) باعث می‌شود افراد بسیاری کارهای شما را ببینند؛ اما این کار چندان هم ساده نیست و صاحبان وب‌سایت‌ها برای دیده‌شدن در موتورهای جست‌وجو، باید اصول سئو یا SEO (بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو) را رعایت کنند.
خوشبختانه در اپلیکیشن اسماگ‌ماگ اصول سئو به‌خوبی رعایت شده و همه‌ی تصاویر آن عنوان و توضیح و برچسب‌ مختص به خود دارند و تمام آن‌ها نوعی داده‌ی ساختارمند هستند. این ویژگی اپلیکیشن اسماگ‌ماگ که Schema ImageObject نام دارد، باعث می‌شود تمام تصاویری که با‌ استفاده‌ از آن آرشیو شده‌اند، سریعا در نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش داده شوند.
هرچقدر تعداد تصویر آرشیو شما بیشتر باشد، در موتورهای جست‌وجو نیز بیشتر دیده می‌شوند و به‌دنبال آن، احتمال افزایش مشتری‌های شما نیز وجود دارد. البته در‌صورتی‌که تصاویرتان به‌خوبی در گوگل ثبت شده باشد، حتی اگر آرشیوتان چندان هم گسترده نباشد، بازهم به‌دفعات در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شوند. اگرچه ممکن است ثبت‌شدن تصاویر در موتورهای جست‌وجو راهکار سریعی برای جذب مشتری نباشد، قطعا نقش درخورتوجهی برای دست‌یافتن به این هدف دارد.

۴. استفاده از آرشیو به‌عنوان پشتیبان
با بارگذاری تصاویر JPEG در اندازه‌ی واقعی در آرشیوهای ایجادشده در سرویس‌های ابری، می‌توان تاحدوی از آن‌ها دربرابر خطرهای مختلف محافظت کرد. این تصاویر نمی‌توانند جایگزین نسخه‌های پشتیبان کامل در حافظه‌های مختلف مانند هارد یا سرویس‌هایی مانند بک‌بِلِیز یا Backblaze شود؛ اما استفاده‌ از آن‌ها به افزایش امنیت تصاویرتان کمک شایانی می‌کند. تصاویر برای عکاسان دارایی باارزشی محسوب می‌شوند و آن‌ها باید از دارایی خود به‌خوبی محافظت کنند. توصیه می‌کنیم حتما از این سرویس استفاده کنید و با‌ استفاده از هارد تحت‌شبکه‌ی Synology DiskStation DS418 4-Bay NAS Serve می‌توانید تصاویر خام با فرمت RAW را در سرویس ابری Backblaze B2 ذخیره کنید.

اپلیکیشن اسماگ‌ماگ یکی از افزونه‌های لایت‌روم را نیز در خود جای داده که می‌توانید از آن برای همگام‌سازی (سینک‌کردن) عناوین و توضیحات و برچسب‌های تصاویر خود با موارد مشابه در اپلیکیشن لایت‌‌روم (Lightroom) استفاده کنید. استفاده‌ از این ویژگی زمانی مفید است که می‌خواهید تصاویر زیادی آپلود کنید و از اپلیکیشن لایت‌روم برای مرتب‌کردن آن‌ها استفاده کنید.

۵. امکان استفاده از آرشیو در هر مکانی و با استفاده از هر وسیله‌ای
دسترسی آسان به آرشیو، یکی از ویژگی‌های برتر آن محسوب می‌شود. همچنین، قابلیت به‌اشتراک‌گذاری تصاویر با دوستان و آشنایان و مشتریان نیز ارزش زیادی دارد. برای دسترسی به آرشیو خود در هر نقطه‌ای از جهان، کافی است پس از اتصال به اینترنت با دستگاه‌هایی که نرم‌افزارهای تهیه‌ی آرشیو از سیستم‌عامل آن‌ها پشتیبانی می‌کنند (مثلا اسماگ‌ماگ) وارد سرویس‌های ابری مدنظرتان شوید.
آرشیو عکس حرفه‌ای باید به‌سادگی دسترس‌پذیر باشد
درضمن، اگر می‌خواهید گالری‌ها و پوشه‌های تصاویر برای عموم کاربران نمایش داده نشود، می‌توانید برای محدودکردن دسترسی به آن‌ها، لینک آن‌ها را فقط برای افراد مدنظر خود ارسال کنید یا با ایجاد رمزعبور برای این گالری‌ها و پوشه‌ها، مانع دسترسی افراد غیرمجاز به آن‌ها شوید.

معنا و مفهوم بخشیدن به تصاویر
تصویر یکی از بهترین ابزار برای مستند‌سازی در زمینه‌های مختلف به‌شمار می‌رود؛ اما بیشتر تصاویر به‌تنهایی بیانگر همه‌چیز نیستند. به‌عنوان‌ مثال، وقتی فردی تصاویر جنگلی زیبا می‌بیند، معمولا نمی‌تواند بفهمد این تصاویر مربوط‌به چه جنگلی است و فقط زیبایی آن را تحسین می‌کند. بنابراین، عکاس اصلا نمی‌تواند به هدفش برسد. با ایجاد آرشیو می‌توانید به تصاویر خود مفهوم ببخشید.

عکاسانی که آرشیو عکس خود را با اپلیکیشن اسماگ‌ماگ ایجاد کرده‌اند، می‌توانند با تکمیل فیلدهای عنوان و توضیح و برچسب اطلاعات بیشتری درباره‌ی تصاویر به مخاطبان ارائه دهند.

مفیدبودن آرشیو برای دوستان و مشتریان

قطعا دوستان و مشتریان شما از آرشیو عکس حرفه‌ای واقعا لذت می‌برند و عکاسان می‌توانند با ایجاد آرشیو از آثارشان در گوشی هوشمند، آن‌ها را به‌راحتی به دوستان و مشتریانشان نشان دهند و هنرشان را به‌رخ بکشند. وقتی آرشیوی از تصاویر پرتره‌ی‌ افراد سرشناس یا پرتره‌های تجاری تهیه کنید، می‌توانید فوری آن را دراختیار مشتری قرار دهید تا با نمونه‌کارتان آشنا شود.

هرچه آرشیو عکس کامل‌تر باشد، احتمال جذب و افزایش مشتری در آینده بیشتر می‌شود. برخی از مشتریان توقع دارند نمونه‌کارهای عکاس را ببینند تا از توانایی عکاس برای گرفتن عکس موردانتظارشان مطمئن شوند. برای نمونه، اگر مشتری از عکاس می‌خواهد از شیئی با برند خاص عکس بگیرد، قبل از آن باید عکس‌های مشابهی را بررسی کند که عکاس گرفته است.

به حرفه‌ای‌ترشدن عکاسی کمک می‌کند
مشتریان بیشتر به خودِ تصاویر و جزئیات آن‌ها اهمیت می‌دهند؛ اما اگر امکان ارسال تصاویر ازطریق سرویس رایگان WeTransfer به سراسر نقاط جهان وجود داشته باشد، قطعا مشتریان از آن استقبال خواهند کرد. همچنین، آرشیو حرفه‌ای این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که تصاویری با وضوح بالا را انتخاب و دانلود کنند یا بخرند که به‌وسیله‌ی اپلیکیشن اسماگ‌ماگ برای وب بهینه‌سازی شده‌اند. درضمن، می‌توانید برای ورود به گالری‌ها رمزعبور تعیین کنید یا لینک آن‌ها را برای افراد مدنظرتان ارسال کنید. اسماگ‌ماگ گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی نیز دارد که با استفاده‌ از آن‌ها می‌توانید ظاهر آرشیوتان را مطابق میل خود تغییر دهید.
باعث بهترشدن آینده‌ی کاری عکاس می‌شود

همان‌طورکه گفتیم، تصویرها و پروژه‌های کاری هر عکاس حرفه‌‌ای اهمیت زیادی برایش دارد؛ بنابراین، برای مرتب‌کردن پروژه‌های قدیمی خود و ارائه‌ی آن‌ها به‌صورت آنلاین باید وقت کافی صرف کند. این کار آرشیو عکاس را پا‌به‌‌پای او حرفه‌ای می‌کند که گامی مثبت برای ارتقای آینده‌ی کاری او است. عکاس باید به حرفه‌ای‌شدن آرشیو خود به‌عنوان هدفی بلندمدت نگاه می‌کند.

می‌توان از آن به‌عنوان نشریه استفاده کرد
تهیه‌ی آرشیو مناسب راه مناسبی برای ایجاد نشریه برای خودتان است؛ زیرا تمام تصاویر قالب فایل تصویری تعویض‌پذیر یا اکسیف (EXIF) دارند و تمام داده‌های آن‌ها دردسترس کاربر قرار دارد و عکاس می‌تواند بفهمد عکس در چه زمانی گرفته شده است. همچنین، می‌توانید عکس مدنظر خود را در دوره‌ی زمانی مشخصی (مثلا یک سال پیش) جست‌وجو کنید. آرشیو عکس می‌تواند مکانی برای ثبت و حفظ تمام خاطره‌هایتان باشد.

همان‌طورکه گفتیم، برای آرشیو عکس اپلیکیشن‌های دیگری نیز وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به Photoshelter و Pixiest و Shootproof اشاره کرد؛ اما قیمت اسماگ‌ماگ یکی از بهترین مزیت‌های آن است. برای استفاده‌ از بهترین طرح این اپلیکیشن، یعنی Power Plan که ویژگی‌های بسیار خوبی مانند امکان ثبت دامنه‌ی شخصی و استفاده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی نامحدود و قابلیت سفارشی‌‌سازی‌ دارد، سالانه فقط ۷۲ دلار باید پرداخت کنید. این ویژگی اسماگ‌ماگ آن را به رقیبی سرسخت برای سایر رقبا تبدیل کرده است.

منبع : زومیت | لینک صفحه

نویسنده: احمدرضا فرهبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =