×
خانه » آموزش » عکاسی خیابانی با موبایل و ۷نکته‌ی مهم
24 مهر 1398

عکاسی خیابانی با موبایل و ۷نکته‌ی مهم

عکاسی خیابانی

انجمن عکاسان نگاه نوعکاسی خیابانی با موبایل و ۷نکته‌ی مهم: افراد ناشناس نقش مهمی را در عکاسی خیابانی بازی می‌کنند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۱

با کمک آن‌ها می‌توانید روایت‌هایی جذاب ایجاد کنید و بیننده را به خیال‌پردازی وادارید. ولی اگر تازه به عکاسی خیابانی روی آورده‌اید ممکن است برای عکس گرفتن از غریبه‌ها به قدر کافی اعتماد بنفس نداشته باشید. در این مقاله با موضوع آموزش عکاسی خیابانی با دو

ربین موبایل با روش‌هایی آشنا خواهید شد که کمک می‌کنند علاوه بر بالا بردن اعتماد بنفس خود، محتاط باشید و هویت سوژه‌های عکاسی خود را فاش نکنید.

۱. پس‌زمینه‌ی مناسب در عکاسی خیابانی

در عکاسی خیابانی با موبایل پس‌زمینه‌ی مناسب به اندازه‌ی خود سوژه‌ی اصلی اهمیت دارد. برای شروع عکاسی خیابانی ابتدا یک پس‌زمینه‌ی مناسب پیدا کنید و سپس منتظر بمانید تا شخصی از برابر آن عبور کند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۲

انواع دیوارها می‌توانند انتخابی مناسب برای پس‌زمینه باشند. برای مثال می‌توانید از دیوارهای آجری، دیوارهای سیمانی، دیوارهای سفید، دیوارهایی با دیوارنوشته‌های شهری یا دیوارهای تبلیغاتی با تصاویر و نوشته‌های بزرگ استفاده کنید.

بیلبوردها و ساختمان‌های زیبا که ستون‌ها و طاق‌هایی چشم‌نواز دارند هم گزینه‌های خوبی هستند. همچنین کوچه‌های باریک می‌توانند حس پرسپکتیو را با قدرت زیاد در کادر نمایش دهند. اگر از نقطه‌ای مرتفع عکاسی کنید حتی می‌توانید سطح زمین را به‌عنوان پس‌زمینه‌ی عکس به کار ببرید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۳

اگر موفق شوید در کادر عکس تعاملی میان فرد ناشناس در حال عبور و پس‌زمینه برقرار کنید می‌توانید یک عکس خیابانی بی‌نقص با روایتی فوق‌العاده بگیرید. ثبت کردن تصویر فرد در موقعیت مناسبی از صحنه می‌تواند به کل مجموعه یک معنی کاملا جدید ببخشد.

 

یک راه خوب برای شروع عکاسی خیابانی جست‌وجو کردن محیط اطراف تنها به هدف کشف پس‌زمینه‌های عالی است. وقتی پس‌زمینه‌ی جالبی یافتید ترکیب‌بندی خود را تنظیم کنید و منتظر عبور یک سوژه‌ی مناسب باشید. همواره آمادگی خود را برای فشردن دکمه‌ی شاتر حفظ کنید تا لحظه‌ی مناسب از دست نرود.

 

۲. حفظ فاصله در عکاسی خیابانی

اگر عکاسی خیابانی از غریبه‌ها بدون کسب اجازه برایتان دلهره‌آور است می‌توانید برای غلبه بر استرس از فاصله‌ای دورتر از آن‌ها عکس بگیرید. اگر از مردم فاصله داشته باشید به احتمال زیاد متوجه عکس گرفتن شما نخواهند شد. این شیوه همچنین باعث می‌شود به مراتب کمتر به حریم دیگران وارد شوید و عکس‌های خیابانی شما عنصر احتیاط و ناشناس ماندن سوژه را حفظ کنند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۶

به‌عنوان نمونه می‌توانید در یک سوی خیابان بایستید و منتظر عبور شخصی از پیاده‌روی سمت مقابل شوید. فقط حواستان باشد که عبور خودروها عکس شما را خراب نکند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۷

هنگام عکاسی از فواصل دورتر اغلب می‌توانید با مقایسه‌ی تناسبات حس جالبی ایجاد کنید. حضور یک انسان کوچک در برابر یک ساختمان بلند تصویری بسیار چشم‌نواز خواهد ساخت.

 

۳. استتار در عکاسی خیابانی

اگر می‌خواهید محتاط باشید و توجه مردم را جلب نکنید باید به شیوه‌ی رفتار و موقعیتی که هنگام عکاسی انتخاب می‌کنید کاملا توجه کنید. ایستادن در وسط خیابان در حالی که دوربین موبایل را درست جلوی صورت خود گرفته‌اید ایده‌ی چندان خوبی نیست. برای رسیدن به رویکردی محتاطانه‌تر بهتر است در درگاه‌ها مستقر شوید، روی نیمکت بنشینید یا در سایه‌ها بایستید.

 

یک ترفند خوب این است که وانمود کنید در حال نوشتن یک پیامک یا گوش دادن به موسیقی توسط گوشی موبایل هستید. بدین ترتیب دیگران متوجه عکاسی کردن شما نخواهند شد.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۰

همچنین می‌توانید از هندزفری به عنوان دکمه‌ی شاتر استفاده کنید. بدین ترتیب برای گرفتن عکس حتی مجبور به لمس صفحه‌نمایش گوشی موبایل هم نخواهید بود.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۱

۴. عکاسی خیابانی با موبایل از زوایای مختلف

ممکن است هنگام عکاسی از غریبه‌ها با قرار گرفتن در موقعیتی که مانع از نگاه مستقیم آن‌ها به شما شود احساس راحتی بیشتری بکنید. همچنین اگر قصد دارید هویت سوژه‌های خود را فاش نکنید این روش گزینه‌ی بسیار خوبی است؛ چراکه چهره‌ی افراد در عکس دیده نخواهد شد.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۲

به زاویه‌های دید دیگری بیاندیشید که می‌توانید از آن‌ها به جای قرار گرفتن روبروی سوژه استفاده کنید. برای مثال می‌توانید در حالی که شخصی از شما دور می‌شود پشت سر او قرار بگیرید. یا اگر امکان صعود به محلی مرتفع مانند پل یا پنجره‌ی طبقات بالایی ساختمان وجود دارد از بالا عکاسی کنید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۳

عکاسی از موقعیت‌های مرتفع شانس خوبی برای خلق تصاویری با زاویه دید جذاب ایجاد می کند. همچنین می‌توانید از سایه‌های افراد استفاده‌های جالبی بکنید و به نتایجی عالی برسید. برای مثال عکس زیر بعد از عکاسی وارونه شده و در نتیجه گویی به جای انسان‌های واقعی این سایه‌ها هستند که در خیابان قدم می‌زنند.

 

به همین ترتیب اگر نسبت به سوژه‌ی عکاسی در محلی کم ارتفاع‌تر قرار بگیرید می‌توانید از زاویه دید پایین استفاده کنید. ایستادن در پایین یک پله‌کان یا تپه این شانس را ایجاد می‌کند که با عکاسی از افرادی که بالاتر از شما قرار دارند به پیش‌زمینه‌ی عکس جذابیت بیشتری ببخشید.

 

۵. عکاسی خیابانی از انعکاس‌ها یا سایه‌ها

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۸

یک شیوه‌ی دیگر برای بالا بردن اعتماد بنفس و احساس راحتی بیشتر هنگام عکاسی خیابانی با موبایل از افراد ناشناس این است که به جای خود فرد تنها از سایه یا انعکاس او عکاسی کنید.

 

اگر تنها از سایه یا انعکاس یک فرد عکس بگیرید نیازی نیست دوربین موبایل را مستقیما به سوی او نشانه بروید. در عوض دوربین موبایل را به سمت زمین، دیوار، چاله‌ی آب، شیشه‌ی یک پنجره یا چیزهایی از این دست خواهید گرفت.

 

سایه‌های قوی تنها در آفتاب تند ظاهر می‌شوند. بنابراین یک روز آفتابی و پرنور زمانی عالی برای این گونه از عکاسی است. سایه‌ها به عکس نوعی حس مرموز و اسرارآمیز می‌بخشند. پس همواره چشمان خود را برای یافتن سایه‌های جذابی که تخیل بیننده را تحریک می‌کنند تیز کنید.

۶. تاکید بر ناشناس بودن سوژه در عکاسی خیابانی

یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز عکاسی خیابانی حسی است که هم به عنوان بیننده و هم به عنوان عکاسی به شما دست می‌دهد؛ این حس که شما در واقع نگاهی کوتاه ولی بسیار واقع‌گرایانه به زندگی افراد غریبه‌ی مشغول در خیابان می‌اندازید. برای تاکید بر این حقیقت که فرد حاضر در عکس برای شما غریبه است می‌توانید سوژه‌ها را به صورت سیلوئت‌هایی تیره ثبت کنید که جزئیات آن‌ها مشخص نیست.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۹

عکاسی ضدنور به ساختن حس رمزآلود و دراماتیک در عکس کمک می‌کند. یک عکس سیلوئت همواره جای این سوال را در ذهن مخاطب باز می‌گذارد که این شخص کیست؟ عکس سیلوئت بسته به فردی که تصویر را می‌نگرد می‌تواند روایت‌های متفاوت بسیار زیادی داشته باشد. از آنجا که حالت چهره‌ی سوژه دیده نمی‌شود این مخاطب است باید روایت را در ذهن خود کامل کند.

 

برای ساختن سیلوئت به یک منبع نوری قوی نظیر خورشید یا آسمان روشن در پشت سوژه نیاز دارید. پس از تنظیم ترکیب‌بندی فوکوس را روی سوژه قرار دهید و میزان نوردهی را تا جایی کم کنید که سوژه به صورت یک پیکره‌ی سیلوئت تیره به نظر برسد.

 

۷. ثبت احساسات در عکاسی خیابانی

یک رویکرد کاملا متفاوت در عکاسی خیابانی از غریبه‌ها ثبت تصاویری است که حالت چهره و احساسات سوژه را نشان می‌دهند. البته این رویکرد بدین معنی است که هویت سوژه‌ها فاش خواهد شد و مجبور خواهید بود برای ثبت کردن جزئیات مورد نظر خیلی به آن‌ها نزدیک شوید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۲

شاید لازم باشد پیش از آزمودن این رویکرد ابتدا اعتماد بنفس خود را در عکاسی خیابانی بالا ببرید. هرگاه موفق به گرفتن این نوع عکس‌ها شوید تجربه‌ای فوق‌العاده خوش‌آیند برای شما خواهند بود. ثبت کردن احساسات یک شخص ناشناس کمک می‌کند روایتی جذاب و قوی داشته باشید که توجه بیننده را کاملا به خود جلب می‌کند.

 

احساسات را همچنین می‌توانید از طریق ثبت کردن حرکات و زبان بدن نشان دهید. تلاش کنید به نحوه‌ی نمایش احساسات با زبان بدن توجه کنید و آن‌ها را در عکس‌های خود بازتاب دهید.

 

جمع‌بندی نکات آموزش عکاسی خیابانی

عکاسی از افراد غریبه در آغاز می‌تواند کاری بسیار دلهره‌آور باشد. ممکن است این حس به شما دست دهد که به حریم خصوصی اشخاص تجاوز می‌کنید و در نتیجه نسبت به گرفتن عکس مردد شوید یا به کل از عکاسی دست بکشید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۵

در عکاسی خیابانی لحظه‌ی مناسب [یا همان لحظه‌ی قطعی] اغلب بسیار سریع روی می دهد و پیش از آن که فکرش را بکنید تمام خواهد شد. بنابراین تاملی که ناشی از ترس یا کمبود اعتماد بنفس باشد دشمن شما در عکاسی خیابانی است. با به کار گرفتن نکات این مقاله‌ی آموزش عکاسی خیابانی می‌توانید به مرور اعتماد بنفس خود را بالا ببرید تا زمانی که گرفتن عکس‌های خیابانی از افراد ناشناس دیگر موجب هراس شما نشود.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۶

بسیاری از این نکات کمک می‌کنند تا هویت سوژه را مخفی نگه دارید. این رویکرد خوبی است تا بدون احساس تجاوز کردن به حریم خصوصی دیگران از آن‌ها عکاسی کنید. زمانی که اعتماد بنفس بیش‌‎تری پیدا کنید متوجه خواهید شد که نشانه رفتن دوربین موبایل به سوی غریبه‌ها در خیابان و ثبت کردن یک عکس خوب دیگر چندان هراسی برایتان ندارد.

 

منبع: iphonephotographyschool.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + سیزده =